SwedenSwedenFigursamlare i Sverige

BloodFlower
Very Important Boarder

BloodFlower

Online No
Level 29
Joined 5 years ago
Post(s) 77
Location Kingdom o...

2 years ago
Shashi (2 years ago) #3018117Da har jeg funnet ut hvordan tollvesenet her til lands funker ihvertfall.

Bestiller man via EMS så går pakka rett igjennom Oslo Lufthavn Gardermoen (Oslo EMS Office of Exchange) og du ender opp med å kun betale 25% MVA på varene.
Bestiller man via SAL/AirMail eller det kommer som helt vanlig pakkepost ifra andre land ender det opp på Lørenskog hvor Posten Norge legger til sitt tollgebyr på 140,- i tillegg til 25% MVA.

Det er noe møkk. :C Fankern at det bare er Big in Japan som enda jukser litt med prisen på pakka så man slipper toll, som jeg foretrekker å bruke, ihvertfall. Fanden.

Vi har liknande då det läggs till 100 sek på SAL eller liknande paket. Airmail får vi inte det på.

Nippon-yasan skriver också ner tullvärdet vare sig man vill eller inte så där har du en butik till att handla ifrån.

Swoax
Regular Boarder

Swoax

Online No
Level 11
Joined 4 years ago
Post(s) 61

2 years ago
Raaah, 260kr tull för item #236245

Stereoman
Regular Boarder

Stereoman

Online No
Level 11
Joined 4 years ago
Post(s) 10
Location Sweden

2 years ago
Igår blev det 195 kr tull på ett paket från Mandarake. Insåg, när jag stirrade på avin, att de höjt handlingsavgifterna för SAL. Förr var det 100 kr, nu är det 125 kr. Kändes trist att behöva betala 195 kr tull för en vara som kostar 280 kr. Men vad ska man göra?
Antar att handlingsavgifter bara kan öka i framtiden och så småningom kommer det finnas en dag då tullen är dyrare än själva produkten.

Sobzob
神座万象
Regular Boarder

Sobzob

Online No
Level 15
Joined 6 years ago
Post(s) 74
Location Sweden

2 years ago
Fått hem 2 lappar med totalt 800 kr i tull... Detta för 1 CD, 1 dakimakura och blu-rays. Jag kan köpa tullen för mina BDs men det är typ lika mycket för 1 daki och CD. (´;ω;`)

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 28
Joined 6 years ago
Post(s) 239
Location Sweden

1 year ago
The feel när man tänker; amen tullen kommer inte vilja gå på mitt lilla paket med 800 yen skrivet på. Så man skickar med SAL och woops så är tullen och postens avgifter på den. orz
http://i53.photobucket.com/albums/g56/Pahsmina/3509732_zps0b9a192a.jpg
♥ Art by Tatsumairi
Updated 1 year ago #12757008

Vackerdag
Regular Boarder

Vackerdag

Online No
Level 6
Joined 2 years ago
Post(s) 1
Location Sweden

11 months ago
Första beställningen (köpt mycket på semester etc) och ryker på en tull på ca 360kr på ett paket med typ 3 figurer, tur att det var grupp beställning så min kompis betalade hälften i alla fall?

GreenIllusion
Regular Boarder

GreenIllusion

Online No
Level 10
Joined 3 years ago
Post(s) 6
Location Empire of...

10 months ago
Fick tull på 1100kr totalt på två paket, so that was nice. Två figurer som tillsammans nog slutade på 4000kr med tullen. Rolig hobby man har.

Siyu
Regular Boarder

Siyu

Online No
Level 6
Joined 11 months ago
Post(s) 5
Location Sweden

10 months ago
Hej! Vet någon om man får handlingsavgift på 125kr eller inte om man använder Air small packet?

Migon
Saber Freak
Regular Boarder

Migon

Online No
Level 16
Joined 5 years ago
Post(s) 95
Location Svea rike

10 months ago
Siyu (10 months ago) #16188261Hej! Vet någon om man får handlingsavgift på 125kr eller inte om man använder Air small packet?
Det tillkommer på allt som inte är EMS från min erfarenhet, iallafall ifall man får tull på det.

Siyu
Regular Boarder

Siyu

Online No
Level 6
Joined 11 months ago
Post(s) 5
Location Sweden

10 months ago
Migon (10 months ago) #16192348Siyu (10 months ago) #16188261Hej! Vet någon om man får handlingsavgift på 125kr eller inte om man använder Air small packet?
Det tillkommer på allt som inte är EMS från min erfarenhet, iallafall ifall man får tull på det.

Ja, på mina EMS packet så fick jag moms/tull på värde+frakt och RSAL moms/tull på värde+frakt och plus 125kr. Undrar varför. Det är EXAKT samma deklarationspapper på båda fraktsättet. Därför funderar nu på att använda Air small packet och hoppas på att det inte 125 kr på det också.

chiyuun
GRADUATION FROM LIE
Regular Boarder

chiyuun

Online No
Level 11
Joined 2 years ago
Post(s) 29
Location Sweden

7 months ago
även om tråden är rätt död atm så tänke jag ändå skriva av mig här ang. mitt paket då det är mitt i natten, 0 vänner är vakna och är lite småsur.

har då ett paket från japan, zenmarket, som äntligen anlände i sverige idag. checkade bara via japanpost tracking och tänkte inte mer på det, mer än att det med stor sannorlikhet skulle komma till mig dagen efter, vilket gav mig lättnad då jag planerat att ha med innehållet till närcon vinter nästa vecka och var orolig att det inte skulle komma fram i tid.

däremot kollade jag inte postnords egna tracking sida förens nu klockan halv 4 på morgonen, och upptäckte stt det naturligtvis hamnat i våran älskade vän tullen!!!!

innehållet är två t-shirtar och en rubber strap, och det pris som står på paketet är 4000 yen + 890 yen frakt. jag vet ju då inte vad det är som orsakar att ett paket då hamnar i tullen, då det inte kan vara priset som är orsaken eftersom att jag handlat för saker över 4000 yen tidigare och inte fått någon tull på det heller.

nu vet jag ju dock inte om jag kommer få betala tull, men det är ju mest att jag är orolig över att det kommer ligga där ett bra tag, och att det då inte är framme i tid tills närcon. sure, klarar mig utan tröjorna men det hade ju varit rätt najs att ha dom då, mm ah.

nu ska jag iallafall argt sova och drömma att tullen går i konkurs så alla slipper skiten, och att jag vaknar till att paketet lämnat satans rövhål. godnatt.

Coffee

Very Important Boarder

Coffee

Online No
Level 31
Joined 5 years ago
Post(s) 151
Location Svea Rike

7 months ago
chiyuun (7 months ago) #18267666-
Oftast så brukar alla paket gå igenom tullen, fast i olika hastigheter, så jag tror att ditt paket kommer fram antingen idag eller imorgon.
Tror iaf inte det kommer ligga kvar där en hel vecka.

Sen kan jag ju säga att jag får tull på saker över 3500 Yen ibland.
Mellan 3500-4500 brukar vara summor som tullen randomly tullar på, allt över är garanterat tull.
Så har du otur så blir det tull för dig denna gång.
https://image.ibb.co/ivvYpa/nyhfk5X.png
Art by ヒガシ

chiyuun
GRADUATION FROM LIE
Regular Boarder

chiyuun

Online No
Level 11
Joined 2 years ago
Post(s) 29
Location Sweden

7 months ago
Coffee (7 months ago) #18277844-
jo, delvis sant för min del då nästintill alla paket som kommit från amiami (figurer då alltså) har hamnst i tullen + fått betala för. är ju bara det att inget från japan som inte varit från amiami, som flera gånger varit över 3500 yen som du sa, hamnat i tullen så är bara rätt salty att det var tvunget att bli just detta paket som jag redan väntat sjukt länge på nu :(

det ligger kvar i tullen fortfarande just nu så inget paket för mig att hämta idag sob. så får bara hoppas att det åtminståne lämnar tullen någongång idag iaf

liami
Regular Boarder

liami

Online No
Level 4
Joined 7 months ago
Post(s) 1
Location Gothenbur...

4 months ago
203kr för item #463432. Gör ont i plånboken att ha figurer som hobby!

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 28
Joined 6 years ago
Post(s) 239
Location Sweden

2 months ago
Köpte 2 dakimakura överdrag, båda kostade exakt lika mycket men skickades i 2 olika paket. Tull och postens avgift på den ena, och den andra låg snällt i brevlådan utan något krav på mer pengar.
♥ Art by Tatsumairi

Migon
Saber Freak
Regular Boarder

Migon

Online No
Level 16
Joined 5 years ago
Post(s) 95
Location Svea rike

2 months ago
Pahsmina (2 months ago) #23556855Köpte 2 dakimakura överdrag, båda kostade exakt lika mycket men skickades i 2 olika paket. Tull och postens avgift på den ena, och den andra låg snällt i brevlådan utan något krav på mer pengar.'
Tack tullen!!! ... orz

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 28
Joined 6 years ago
Post(s) 239
Location Sweden

1 month ago
Tullen tycker tydligen det är värt att ta in mitt 2,200 yen paket från Japonica. ¯\_(ツ)_/¯ Inte så jag ville få det innan Fredag.
♥ Art by Tatsumairi

BloodFlower
Very Important Boarder

BloodFlower

Online No
Level 29
Joined 5 years ago
Post(s) 77
Location Kingdom o...

1 month ago
Jag betalar inte tull ofta, tack vare Nippon Ya-san, men när jag gör så är det 517 kr.

Icyyou
Regular Boarder

Icyyou

Online No
Level 5
Joined 8 months ago
Post(s) 1

1 month ago
Fick hem item #353028 i fredags från Jungle med EMS för 13 739 JPY, ingen tull denna gången. Kommer jag ihåg rätt så har jag åkt på tull för figurer som kostade typ like mycket eller var billigare. Har dock fått betala tull på alla större figurer, 200-370 kr/.
Updated 1 month ago #24630304

« Prev   1 8 9 10 11 12 13 14   Next »

Top ↑

Join the club to join the discussion.