SwedenSwedenFigursamlare i Sverige

Sobzob
ネクロノミコン
Regular Boarder

Sobzob

Online Yes
Level 12
Joined 3 years ago
Post(s) 62
Location Sweden

2 years ago
Denna gång var det dock inga figurer. (´・ω・`)

Madoka1
Regular Boarder

Madoka1

Online No
Level 12
Joined 2 years ago
Post(s) 17

2 years ago
Hej

Brukar RSAL paket fasta i tullen lika ofta som EMS paket?

Stämmer det att paket slinker igenom tullen lättare i Malmö än Stockholm?

Jag är lite rädd att använda SAL för att posten i mitt område är rätt så dåliga, de läger brev i fel brevlådor, antar att det kommer bli värre på sommaren, Då med alla sommarjobbare. Hoppas att de är noggrannare med paket och avier. Har ni förlorat SAL paket någon gång? Hur mycket vågar ni skicka med SAL?

Nu ska jag till posten och betala en gisslan avgift på 500

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 20
Joined 3 years ago
Post(s) 195
Location Osaka

2 years ago
RSAL brukar fastna dem med tyvärr, och även om du har registrerat paket tillkommer ändå postens 100krs avgift. :/
Angående om paket slinker lättare iväg i Malmö vet jag inte. Förra sommaren så beställde jag och en vän till mig exakt samma figur med exakt samma fraktsätt. Jag fick tull och hon inte. Hon bor nere åt Skövde hållet och jag uppe i Stockholm så de kanske är lite mildare där nere?

Jag har aldrig förlorat ett SAL paket så jag tänker oftast inte på kostnaden innuti, vet ju att det kommer fram till slut.
http://i53.photobucket.com/albums/g56/Pahsmina/3509732_zps0b9a192a.jpg
♥ Art by Tatsumairi

hare
Regular Boarder

hare

Online No
Level 9
Joined 3 years ago
Post(s) 42
Location Sweden, Ö...

2 years ago
Min teori om det hela :P.

Problemet med registrerade paket är att halva arbetet är klart för tullen. När ett paket får ett track id av något slag, så anger man också värdet för försändelsen i försäkringssyfte. Digitalt så får de då informationen som de behöver för att valuta konvertera,lägga moms och skriva ut tull dokument.

Om ett paket är oregistrerat, så antar jag att en manuell hantering krävs för att läsa av paketet och sedan göra en valuta beräkning. Vid hög belastning, så kanske man inte hinner med detta.

Dessutom verkar också värdet, samt storlek på paket, vara en variabel. Jag har dock fått moms på ~20skr på ett nendroid paket, men samtidgt har ett stort och tungt paket värderat till ~3000skr slunkit igenom, så detta verkar vara godtyckligt xD.

Min personliga erfarenhet är att under jul- och under sommarsemestern, så får jag intrycket av att fler paket slinker igenom än under ”ordinarie” tid på året.

Efter tsunamin som var förra året, gick varenda paket igenom under 1-2 månaders tid.

Min teori är att det helt enkelt handlar om vilka människor som arbetar på post samt tull och hur noggranna-jävliga de är.

Jag har aldrig förlorar ett SAL paket heller, men i ett par fall så har det tagit väldigt lång tid för försändelsen att komma (7-8 veckor) och jag har då råkat köpa dubblett för att jag trodde att den första figuren gick förlorad :P.
Updated 2 years ago #924425

Sobzob
ネクロノミコン
Regular Boarder

Sobzob

Online Yes
Level 12
Joined 3 years ago
Post(s) 62
Location Sweden

2 years ago
173:- i tull för ett paket skickat med unregistered SAL. ;(

Madoka1
Regular Boarder

Madoka1

Online No
Level 12
Joined 2 years ago
Post(s) 17

2 years ago
Tack för svaren Pahsmina och hare.

Fick betala 189kr för mitt oregistrerade SAL packet.
Antar att SAL blir billigast i längden fast man får betala postens tilläggsavgifter på 100kr.
Hmm jag får ta och räkna på det! Eller så får jag köpa på ett ställe som skriver ner värdet på paketet.

hare
Regular Boarder

hare

Online No
Level 9
Joined 3 years ago
Post(s) 42
Location Sweden, Ö...

2 years ago
Madoka1 (2 years ago)Tack för svaren Pahsmina och hare.

Fick betala 189kr för mitt oregistrerade SAL packet.
Antar att SAL blir billigast i längden fast man får betala postens tilläggsavgifter på 100kr.
Hmm jag får ta och räkna på det! Eller så får jag köpa på ett ställe som skriver ner värdet på paketet.

Det är vad jag gör uteslutet idag. Om inte företaget kan skriva ner värdet, så har jag skippat dem. Därför beställer jag inte längre ifrån AmiAmi och HLJ till exempel. Mandarake har inga som helst problem att skriva ner värdet.

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 20
Joined 3 years ago
Post(s) 195
Location Osaka

2 years ago
Gud, ska man behöva starta drama med tullen nu också. I:
Min kompis fick hem ett paket förra veckan vars värde var 220kr, paketet skickades med SAL och hon åkte på tull på 56:- plus postens 100:- avgift. På tullens hemsida så står det att alla paket med värden under 300:- ska vara moms/tullfria så bestämde vi oss att ringa tullen och fråga varför hon då åkt på tull.
Lyckas efter mycket om och men få prata med en äldre dam som säger att om du beställer ifrån en butik utanför EU så är det tull från och med första kronan. Detta känns väldigt konstigt med tanke på
1. Den första kvinnan jag pratade med på telefon tyckte det var jättekonstigt
2. Jag har aldrig fått tull på paket med tex. bara en nendoroid eller plushie i.
3. Det inte står någonting alls om det på deras hemsida...?

Har ni någonsin hört om denna regel? /:
♥ Art by Tatsumairi

Coffee

Very Important Boarder

Coffee

Online No
Level 22
Joined 2 years ago
Post(s) 61
Location Sweden

2 years ago
Vi råkade ut för samma sak när vi beställde in lite kläder från Japan.
Fick betala runt 160 kronor tror jag, varav hundra var postens avgift.
Posten har många fina ursäkter att sno pengar av en tydligen.
Det är som att vi inte ska importera in saker utanför EU.
http://i.imgur.com/nyhfk5X.png
Art by まめ助

Chrono_Reviews
Regular Boarder

Chrono_Reviews

Online No
Level 10
Joined 2 years ago
Post(s) 18
Location Sweden

2 years ago
som titeln säger ska jag utan att ljuga säga att...jag hatar tullen!.

jag råkar oftast ut för tullavgift från online stores, som amiami etc. medan privata inköp på Ebay oftast slipper/får lägre summor. ett knep att slippa/reducera summan är ju ochså om säljaren går med på att skicka paketet som "gift", och eventuellt "ljuga ner summan". detta går givetvis inte från online stores osv. men många gånger känar man endå på att köpa från japan, trotts tull, så känar man på det över att köpa från en dyrare europeisk sida eller Ebay.

jag har ochså upplevt att tullavgifter är sjukt mycket högre från USA än Japan. USA ska alltid vara värst. åkte på 300kr tull från USA på ett fjuttigt PSP spel som kostade mig max 200kr. medan jag åker på c.a 300kr från japan på paket för över tusenlappen, och flera gånger större låda än spelet hadde.

Tullen suger, det är sammanfattningen :P

takarayama
Enjoyer of Life.™
Very Important Boarder

takarayama

Online No
Level 20
Joined 5 years ago
Post(s) 372
Location Café Alph...

2 years ago
132 SEK i tullavgift för item #42081 + item #26552 via EMS direkt från GSC. Dessa skickades faktiskt från Japan, till skillnad från alla andra försändelser från dem som gått ut från Singapore.
Hi! My name is yama. I am niced to meet you.™

Sobzob
ネクロノミコン
Regular Boarder

Sobzob

Online Yes
Level 12
Joined 3 years ago
Post(s) 62
Location Sweden

2 years ago
Jag älskar tullen! Jag fick hem en avi igår som sa "AVGIFTSFRI". \(^o^)/

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 20
Joined 3 years ago
Post(s) 195
Location Osaka

2 years ago
Sobzob (2 years ago)Jag älskar tullen! Jag fick hem en avi igår som sa "AVGIFTSFRI". \(^o^)/
Man blir alltid lika lycklig av dem....<3
♥ Art by Tatsumairi

Chrono_Reviews
Regular Boarder

Chrono_Reviews

Online No
Level 10
Joined 2 years ago
Post(s) 18
Location Sweden

2 years ago
Pahsmina (2 years ago)Sobzob (2 years ago)Jag älskar tullen! Jag fick hem en avi igår som sa "AVGIFTSFRI". \(^o^)/
Man blir alltid lika lycklig av dem....<3

fick det för ett tag sedan när jag köpt 3x Figma figurer, men jag kom undan tullen!.

dock åkte jag på närmre 700kr för min Insane black rock shooter figma när den skickades från amiami, som om den inte var dyr nog utan tull :(

övervägande hatar jag tullen men dom få gånger man slipper blir man lycklig :)
Updated 2 years ago #1099172

doublenine
Regular Boarder

doublenine

Online No
Level 10
Joined 2 years ago
Post(s) 8
Location Sweden

2 years ago
Jag brukade alltid fastna för tull förut när jag köpte gunpla t.ex., men på senaste har jag haft tur. Har fått paket från Jungle Special Collectors(EMS) och Mandarake två gånger(RSAL) och behövde inte betala ett enda öre. Hoppas nu bara att mina rätt stora Amazon jp och AmiAmi beställningar inte åker dit, fast jag farar för att de nog lär göra det.

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 20
Joined 3 years ago
Post(s) 195
Location Osaka

2 years ago
doublenine (2 years ago)Jag brukade alltid fastna för tull förut när jag köpte gunpla t.ex., men på senaste har jag haft tur. Har fått paket från Jungle Special Collectors(EMS) och Mandarake två gånger(RSAL) och behövde inte betala ett enda öre. Hoppas nu bara att mina rätt stora Amazon jp och AmiAmi beställningar inte åker dit, fast jag farar för att de nog lär göra det.
Amiami paket brukar vara jätteduktiga på att åka på tull men med små undantag. Min pojkvän har lyckats få igenom cospa t-shirts och vissa figurer, men i 9/10 fall är tullen där och petar. ):
♥ Art by Tatsumairi

Migon
Saber Freak
Regular Boarder

Migon

Online No
Level 13
Joined 2 years ago
Post(s) 61
Location Sweden

2 years ago
Tullen har hållit min Saber Extra figurine i 5 dagar nu! Ringde dem igår och de sa att den skulle skickas ut senare men den har fortfarande inte lämnat tullen!
Och idag ringde jag visste för sent för den avdelningen hade stängt 15:00 så måste ringa imorgon igen... GAH vad jobbiga de är!

Ugga4life
Regular Boarder

Ugga4life

Online No
Level 9
Joined 2 years ago
Post(s) 18
Location Sweden

2 years ago
Brukar oftast betala runt 180-200 kr för mina saker som jag köpt härom året, tullen är bara efterbliva som alltid.

Chrono_Reviews
Regular Boarder

Chrono_Reviews

Online No
Level 10
Joined 2 years ago
Post(s) 18
Location Sweden

2 years ago
åkte precis på 600kr tull för mina fyra Lucky Star figma ><

arcium
Regular Boarder

arcium

Online No
Level 11
Joined 5 years ago
Post(s) 25
Location Västerås,...

2 years ago
fick 132kr tull avgift på min Alice figur, dock blev det ej någon avgift på sonico figuren, men jag beställde den via proxy tokyo hunter.

« Prev   1 2 3 4 5 6 7 12   Next »

Top ↑

Join the club to join the discussion.