SwedenSwedenFigursamlare i Sverige

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 29
Joined 6 years ago
Post(s) 244
Location Sweden

5 years ago
Märkte att tullen skapade ganska mycket diskunioner. För de som vill fortsätta den trevliga pratstunden och dela med sig av sina historier om posten kan ni vända er hit.
Vem har rekord i tullbetalning?
http://i53.photobucket.com/albums/g56/Pahsmina/3509732_zps0b9a192a.jpg
♥ Art by Tatsumairi
Updated 5 years ago #866434

Meji
Regular Boarder

Meji

Online No
Level 14
Joined 6 years ago
Post(s) 24
Location Sweden, S...

5 years ago
Betalade nyss 177kr i tull för min Aegis, men det var hon värd. <3

CxB
Regular Boarder

CxB

Online No
Level 7
Joined 5 years ago
Post(s) 3

5 years ago
Dom stora EMS-paketen man beställde förr vågar man knappast tänka på hur mycket man betalade för. Nu med SAL är livet skönare (oftast, åkte på en 190kr i veckan). Dock oroar jag mig mycket för nya utgifter då Mandarake kör SAL Reg från och med denna månad. Men då jag lurat Tullen på många tusenlappar så får jag väl stå ut med det... tyvärr.

En helt annan sak dock. ICA's larmbågar. Ett sånt otyg. Ibland piper dom förskräckligt av mina paket jag hämtar ut. Så det är väl lite straffat att jag undkommer tullavgifterna.. dessa larmbågar. Kanske dom känner av en momssmitare? Börjar nästan misstänka det.

Sobzob
神座万象
Regular Boarder

Sobzob

Online No
Level 15
Joined 6 years ago
Post(s) 74
Location Sweden

5 years ago
Bara 190:- i tull?! Vet inte när jag fick betala mindre än 300:- totalt senast. Får väl sluta beställa dyra saker. orz
Men en av mina inkommande beställningar just nu är mina Sonico bathposters och nyckelring så bör inte få betala någon högre kostnad.

Hoppas att jag slipper tullen för min beställning på anime från DVD Pacific. Enda gången jag behövt betala tull med en beställning från dem var när jag beställde Star Wars BD boxen.

På tal om ICA, när jag hade dem som uthämtningsställe brukade jag ens inte behöva be dem hjälpa mig med posten. Så fort en av kassörerna såg mig gå in i butiken tillkallades personal till posten, lol. Vilket var ganska awkward det första gångerna.
Glömde leg en gång också men fick hämta ut mitt paket i alla fall med motivationen "Det är väl från Japan?"...

Mitt nuvarande utlämningsställe är skit.

Vjii
Regular Boarder

Vjii

Online No
Level 13
Joined 7 years ago
Post(s) 11
Location Sweden

5 years ago
Jag får typ tull på ALT nu för tiden. orz

Som om dom har märkt att jag köper mycket saker eller nåt.

Har oftast gått på tull från AmiAmi men på sistone också från HobbySearch, även på nendos och andra figurer som inte kostar sååå mycket.. :<

*suck*

typ 200- 300kr oftast, slår ganska hårt när man köper typ 3 figurer i månaden. D:

hare
Regular Boarder

hare

Online No
Level 11
Joined 7 years ago
Post(s) 42
Location Sweden, Ö...

5 years ago
Som mest har jag åkt på ~1500-1600Skr i tull och avgifter, men det var på den tiden jag beställde ifrån USA och fick ett stort paket var 4-5 månad...

Nu är det Japan och SAL som gäller och det har gjort samlandet mycket billigare :P.

CxBDock oroar jag mig mycket för nya utgifter då Mandarake kör SAL Reg från och med denna månad.

Ajaj... Det var mindre bra :/... Det är riktigt synd att det inte finns någon i Sverige som säljer vidare.

Å andra sidan, med tanke på vad Archonia tar så är det nog fortfarande billigare att köra privat import och hoppas på lotto vinst ibland :P..

CxBEn helt annan sak dock. ICA's larmbågar. Ett sånt otyg. Ibland piper dom förskräckligt av mina paket jag hämtar ut.

Mandarake verkar ha en förkärlek till att sätta larm på sina boxar har jag märkt, men jag hämtar ut mina paket på ICA Maxi och då slipper jag gå igenom larmbågarna :)

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 29
Joined 6 years ago
Post(s) 244
Location Sweden

5 years ago
Jag tror nog min favorithistoria med tullen/posten är när jag beställde min Hatsune Miku HMO nendo ifrån AmiAmi.

När jag var ung och dum så skickade jag efter nendos med registrerad SAL, det var på den tiden man var paranoid och MÅSTE HA KOLL PÅ PAKETET OMG. Tidigare hade jag beställt min Dead master nendo ifrån Amiami och allt hade gått bra. Nästan för bra då jag fick ett SAL paket efter bara 7 dagar. ಥ⌣ಥ <3

I vilket fall som helst så höll jag koll på mitt paket och det låg i Sverige i en jädrans massa dagar utan att jag fått en enda lapp om den i brevlådan. Jag hade även vänt mig till mitt lokala ICA där jag hämtade ut paket och där fanns det minsann inget. Jag vände mig då till tullverket och gav dem mitt registrerade nummer men de hade minsann inte fått in något där. Vilken tur tänkte jag då, då slapp jag tullen där.
Men mitt paket var fortfarande borta och återigen gick jag till ICA, dock denna gången med mitt nummer. Tanten i posten blir sur för att jag inte kommer med en avi och säger att jag för inte kan förvänta mig att de ska kunna hitta paketet med bara ett litet nummer.
Med en del svordomar och sura miner gick jag hem och kom tillbaks ett par timmar senare då tanten slutat. Den nya tjejen bakom post disken letar glatt fram mitt paket
med en fin tullapp på 160 kr. ಠ_ಠ
♥ Art by Tatsumairi

arcium
Regular Boarder

arcium

Online No
Level 12
Joined 8 years ago
Post(s) 25
Location Västerås,...

5 years ago
betalar mellan 100-300kr, i början på mitt figursamlande så beställde jag från USA, dom var ok, dom skrev värdet på paketet till 0, fick aldrig tull på dom packeten, tyvärr så blev deras service usel, så nu blir det mest köp från hobby search hlj och archonia.

CxB
Regular Boarder

CxB

Online No
Level 7
Joined 5 years ago
Post(s) 3

5 years ago
Tyvärr åkte båda mina SAL Reg från Mandarake fast i tullens och postens välkomnande armar. Attans med. Så rent ekonomiskt kanske det inte längre är lönande att beställa fler små paket med SAL jämfört med ett stort paket med EMS/DHL. Måste räkna på det. Tänkte maila och fråga Mandarake med om man inte kan slippa detta otyg, iaf få chansen att välja. Sen tror jag dom kan tappa inkomster på det faktiskt. Det är ju ändå det att man "slipper" avgifterna som gör att man beställer lite mera och lite oftare.

CxB
Regular Boarder

CxB

Online No
Level 7
Joined 5 years ago
Post(s) 3

5 years ago
Vill man beställa nio stycken nendoroider från Mandarake så blir det normalt tre stycken SAL-paket. Då posten snor 100kr ifrån dig för varje paket så kan man säga att det blir 2500 yen mer än om det hade varit ett paket.

Höftar man på det borde 9 nendos kosta ca 7000 yen att frakta med EMS men absolut inte över 7800. Och i ren frakt på 3 likadana SAL REG-paket blir summan en bit över 5000 yen.

Så om Mandarake sätter fortsatt samma låga värde på paketet så borde EMS löna sig för större kvantiteter. Fördelen är ju också att få se sin "vara" desto snabbare men nackdelen är kanske att det blir svårt att hitta så mycket från en och samma affär.

Sobzob
神座万象
Regular Boarder

Sobzob

Online No
Level 15
Joined 6 years ago
Post(s) 74
Location Sweden

5 years ago
Ah, vilket skit att bara SAL registered finns nu. Det var som sagt en bra lösning att beställa småsaker från Mandarake och köra SAL...
Brukar kunna beställa en CD skiva och annat som inte kostar mer än kanske 2000 yen max per paket, var ju suveränt att köra SAL och knappt betala något i frakt + ingen tull för detta.

hare
Regular Boarder

hare

Online No
Level 11
Joined 7 years ago
Post(s) 42
Location Sweden, Ö...

5 years ago
Manadrake var perfekt för att spontan handla och hitta de där godbitarna som annars var omöjliga att få tag på för ett humant pris.

Jag har nu inte beställt något längre ifrån Mandarake, sedan jag fick reda på att de kör reggade paket. Om det dyker upp någon guldklimp kanske man gör en beställning, men dessa brukar i regel försvinna väldigt snabbt :P.

Var lite nyfiken på vad dessa avgifter som posten tar ut vid tull och det är tydligen inte frakt som jag först trodde utan en avgift för importdeklaration

[quote="Posten"] "Varan ska förtullas först innan man kan använda varan eller sälja den vidare. Posten utför importförtullningen för mottagaren och specifikationen av förtullningen medföljer paketet och avser kostnaderna för tull och moms samt Postens avgift för importdeklarationen. Beloppet ska betalas i samband med utlämningen/utkörningen av paketet. Postens avgift för importdeklaration för gods är 100 SEK inkl moms för privatpersoner."

Så de tar i princip 100:- för att räkna ut hur mkt du ska betala och sätta på inbetalningslappen.
Updated 5 years ago #869713

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 29
Joined 6 years ago
Post(s) 244
Location Sweden

5 years ago
Jag har hört lösa rykten om att böcker är tullfria, stämmer detta? Är nämligen sugen på två P&SWG artbooks som Mandarake har inne för rilltället och undrar om de skulle kunna smita igenom....

EDIT: sökande gör dig klok
[ext link ]
Ganska intressant lista, borde man ringa tullverket och säga att Japanska samlarobjekt inte står med på listan? 8);;
♥ Art by Tatsumairi
Updated 5 years ago #871800

hare
Regular Boarder

hare

Online No
Level 11
Joined 7 years ago
Post(s) 42
Location Sweden, Ö...

5 years ago
Hmm.. eller skaffa en kultur organisation för Japanska figurer och statyetter :P

Undervisningsmateriel, vetenskaplig och kulturell materiel

Men jag blir snurrig av alla paragrafer och lagtexter så jag vet inte om det är möjligt att slippa tull xD

emer
Regular Boarder

emer

Online No
Level 7
Joined 5 years ago
Post(s) 1
Location Sweden

5 years ago
Pro-tip:
[ext link ]

För alla produktgrupper som varor klassas under inom EU.

Funderar på att be säljare att skriva koden (för det jag beställer) på lådan så att tullen ger fan i att tro att jag importerar lego (som de gjorde senast...).

Sobzob
神座万象
Regular Boarder

Sobzob

Online No
Level 15
Joined 6 years ago
Post(s) 74
Location Sweden

5 years ago
26 mar
Stockholm utr,Sverige, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.

Ingenting mer efter detta. Kan jag tänkas ha tur att slippa tullen med detta paket?

Vore skönt med tanke på att jag har 6 stycken på väg hit nu. Skulle gärna slippa tull på majoriteten av dem...

hare
Regular Boarder

hare

Online No
Level 11
Joined 7 years ago
Post(s) 42
Location Sweden, Ö...

5 years ago
Sobzob26 mar
Stockholm utr,Sverige, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.

Ingenting mer efter detta. Kan jag tänkas ha tur att slippa tullen med detta paket?

Vore skönt med tanke på att jag har 6 stycken på väg hit nu. Skulle gärna slippa tull på majoriteten av dem...

Jag väntade också på 6 paket förra månaden. 5 st har trillat igenom och jag slapp tull, det 6:e har inte dykt upp ännu och jag räknar då iskallt med att det kommer att tullas...

Spårningen brukar inte säga mig någonting och sedan är det posten som skriver tull papperen på försändelsen afaik, så tyvärr brukar det inte vara någon garanti :(.

Jag beställde en figur som inte fick gå som SAL pga storlek (EMS då) samt att HLJ inte skriver ner värdet. Det slank igenom utan problem.

Sedan köpte jag en annan figur som också var för stor för SAL(även denna gång EMS). Tack vare att det var Mandarake, så skrev de lägre värde och gift, men detta fick jag trots allt tulla för (~20:- och 100:- post avgift).

Spårningen var identiska för båda försändelserna...
Updated 5 years ago #874058

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 29
Joined 6 years ago
Post(s) 244
Location Sweden

5 years ago
hare Sedan köpte jag en annan figur som också var för stor för SAL(även denna gång EMS). Tack vare att det var Mandarake, så skrev de lägre värde och gift, men detta fick jag trots allt tulla för (~20:- och 100:- post avgift).
Asså postens 100:- avgift.....8I
♥ Art by Tatsumairi

Sobzob
神座万象
Regular Boarder

Sobzob

Online No
Level 15
Joined 6 years ago
Post(s) 74
Location Sweden

5 years ago
Ahh, nope. Ingen tur för mig.
27 mar
Stockholm utr,Sverige, Under tullbehandling hos Posten AB

Och jag fick betala tillbaka på skatten också. orz

Pahsmina
Regular Boarder

Pahsmina

Online No
Level 29
Joined 6 years ago
Post(s) 244
Location Sweden

5 years ago
SobzobAhh, nope. Ingen tur för mig.
27 mar
Stockholm utr,Sverige, Under tullbehandling hos Posten AB

Och jag fick betala tillbaka på skatten också. orz

Being a pvc collector in Sweden is suffering.
♥ Art by Tatsumairi

« Prev   1 2 3 4 5 6 7 15   Next »

Top ↑

Join the club to join the discussion.