Loading
HomeForumsThread #15085

SwedenEn guide till Postnords "kinaavgifter"

BloodFlowerBloodFlower6 months agoSweden

9 replies

• 9 replies
  • BloodFlowerModerator
    BloodFlower
    • No
    • 30
    • 6 years ago
    • 125
    • Kingdom of Sweden
    6 months ago • Updated 5 months ago
    Sen den första Mars 2018 har Postnord nu ansvaret för momshanteringen av paket samt lagt till en ny avgift för paket från utanför EU. Jag tänkte sammanfatta en guide för vad som gäller och lite information hur du kan undvika vissa avgifter.

Avgiften för utlandspaket är 75 kr på paket med värde under 1500 kr och 125 kr för paket med högre värde. Moms skall betalas från första kronan på ett paket och frakten ingår i paketets värde. Paket markerade som gåva påverkas inte av dessa avgifter om paketets avsändare är en privat person och paketets värde är under 500 kr.

Ett avi kommer att skickas till dig med momsen och avgifterna som du måste betala innan paketet skickas till dig eller ditt ombud, undantag EMS paket som skickas till ombud och betalas på plats. Avit kan komma via SMS också. För nuvarande så kan det ta någon vecka för avit att komma till dig och sedan flera veckor efter att du har betalat innan paketet kommer fram.

Osäker på om EMS paket kommer att gå att betala via avi och sedan få direkt till dörren eller om de konstant kommer hamna hos ombudet, det är inget som Postnord verkar ha gett mer info för.

Postnords egna info finns här.

Alla länder utanför EU påverkas av dessa avgifter, i detta inkluderas Japan. Vet inte om länder som Norge som delvis påverkas av EU avtal ingår i avgiftsgruppen eller inte.

Men som det ser ut just nu för dig som vill undvika att betala mycket moms eller tull:
    Håll lågt värde på paketet, detta inkluderar även frakt.
    Markera paketet som gåva om den som skickar är en privat person.
    Handla inom EU eller utnyttja vissa butikers fraktsätt som "genar" genom ett annat EU-land.

Vill du ha ditt paket snabbt så är det fortfarande EMS som gäller, då den inte hamnar i "kinapakets"-lagret.

Om du har mer information skriv gärna i tråden så uppdaterar jag.
  • StereomanRegular Boarder
    Stereoman
    • No
    • 12
    • 5 years ago
    • 18
    • Sweden
    6 months ago
    Väldigt bra inlägg med information. Jag fick precis ett SMS där det står att jag måste betala tull så jag antar att man får betalningen via SMS eller e-post om man har angivit dessa till avsändaren! Vilka nymodigheter…
  • JAS101Regular Boarder
    JAS101
    • No
    • 5
    • 9 months ago
    • 4
    • Sweden
    6 months ago
    Stereoman (6 months ago) #31423021Väldigt bra inlägg med information. Jag fick precis ett SMS där det står att jag måste betala tull så jag antar att man får betalningen via SMS eller e-post om man har angivit dessa till avsändaren! Vilka nymodigheter…

Jag har fått betalanvisningar via både SMS och vanligt brev än så länge. Hoppas man kan få aviseringen med e-post också :) Litar ju inte riktigt på att breven med avierna kommer fram.
  • moimoisannaRegular Boarder
    moimoisanna
    • No
    • 8
    • 2 years ago
    • 8
    • Sweden
    5 months ago
    Men priset kan variera, Min mor köpte en solcells lampa för 80, fick 90 i moms avgift.
    Om ni vill slippa tullen och momsen kan ni Använda Transi logicstic. Då shippar dom till Frankrike först innan det kommer till Sverige. Allt Inanför EU kommer det inte tullas eller momsas.
  • CoffeeVery Important Boarder
    Coffee
    • No
    • 32
    • 6 years ago
    • 210
    • Svea Rike
    5 months ago
    moimoisanna (5 months ago) #31763076Men priset kan variera, Min mor köpte en solcells lampa för 80, fick 90 i moms avgift.
    Om ni vill slippa tullen och momsen kan ni Använda Transi logicstic. Då shippar dom till Frankrike först innan det kommer till Sverige. Allt Inanför EU kommer det inte tullas eller momsas.

Ringde posten när jag fick mitt första "utanför EU avgifts-paket" och fick svaret att de ska tulla både varans värde samt fraktens värde och att man som konsument har väldigt lite att säga till om det.
    Det är något som de alltid gjort dock, bara lite till och från när de känner för det.
    Och alla butiker erbjuder inte Transi Logistic frakt plus att det brukar vara mycket dyrare i slutändan ändå så det är oftast inte värt det i min åsikt.
    https://image.ibb.co/ivvYpa/nyhfk5X.png
    Art by ヒガシ
  • BloodFlowerModerator
    BloodFlower
    • No
    • 30
    • 6 years ago
    • 125
    • Kingdom of Sweden
    5 months ago
    moimoisanna (5 months ago) #31763076Men priset kan variera, Min mor köpte en solcells lampa för 80, fick 90 i moms avgift.

Om du läser hur Transi-logistic fungerar på NYs hemsida så betalar du tekniskt sett för moms inom Frankrike. Det är bara att du undviker ditt egna lands moms och tull. En av anledningarna varför det är dyrare än EMS.
  • BloodFlowerModerator
    BloodFlower
    • No
    • 30
    • 6 years ago
    • 125
    • Kingdom of Sweden
    5 months ago
    Fått ny information angående gåvomarkering från Postnord, vilket är helt från den informationen de har gett till nyhetssidor. Gåvomarkerade paket är bara avgiftsfria om avsändaren är en privat person och värdet ligger under 500 kr. Uppdaterar guiden.
  • XiangoRegular Boarder
    Xiango
    • No
    • 8
    • 5 years ago
    • 3
    • Sweden
    4 months ago
    Nu ska de tydligen ta bort avgiften igen!
    www.expressen.s...
  • BloodFlowerModerator
    BloodFlower
    • No
    • 30
    • 6 years ago
    • 125
    • Kingdom of Sweden
    4 months ago • Updated 4 months ago
    Xiango (4 months ago) #34484563Nu ska de tydligen ta bort avgiften igen!
    www.expressen.s...

Aftonbladet har skrivit om informationen från breakit rätt rejält känns det som, enligt breakit så är det bara när du handlar från Wish och andra företag som har avtalat med Postnord där hanteringsavgiften försvinner (du behöver fortfarande betala för momsen vilket fall som helst). Alla andra företag så kan avgiften fortfarande vara kvar, det är inget som är sagt för att den försvinner helt än vad jag vet. Tycker dock det är drygt om så är fallet, då avgiften kom till för att så många handlade från företag så som Wish och Ali Express... Men en kan ju hoppas att de slopar avgiften.
  • 9 replies
  • Join the club to join the discussion.